Wat kan je doen met de stimuleringsregelingen van de Gezonde School? Wij vroegen het aan Gert-Jan Egberink, directeur van OBS Het Wooldrik in Enschede.

Hij vertelt hoe zijn school de afgelopen jaren gebruik heeft gemaakt van de stimuleringsregelingen van de Gezonde School en meerdere ontwikkelingen in gang gezet. Hij zet graag in op de gezondheid van zijn team en de leerlingen.

Budget inzettenDe 6 laurierlindes voor het schoolgebouw.

'Aan de zuidzijde van ons schoolgebouw hebben we voor de ramen van de lokalen 6 laurierlindes geplaatst. Die blijven ’s zomers en ’s winters groen en zorgen voor zonwering en verkoeling. Daarnaast zorgen ze voor een mooie, groene uitstraling van ons schoolplein. Ook hebben we enkele bestaande bomen verplaatst. Die zorgen nu op de juiste plek voor groen en schaduw.

Op een binnenplaats waar nauwelijks gebruik van werd gemaakt, realiseren enkele enthousiaste ouders een pergola en een border vooSchoolplein van OBS Het Wooldrik.r moestuinieren. Tegen de pergola, het hek en de muren komen geschikte klimplanten. De rabarber groeit er inmiddels volop.'

Omgaan met het warme weer

Hoe gaat OBS Het Wooldrik om met het warme weer richting de zomer? 'We proberen zo veel mogelijk met natuurlijke middelen de klassen koel te houden,' vertelt Gert-Jan. 'Zo staan er een aantal grote planten in de school. Die verkoelen weliswaar niet direct, maar ze zorgen wel voor een aangenamer klimaat waarin leerlingen en collega’s zich goed voelen.

Taco IJzerman, adviseur Eetbaar Groen namens Natuur&Milieu Overijssel, heeft voor ons een plan gemaakt voor het inpassen van eetbaar groen (zoals bessenstruiken en een snoephaag), rekening houdend met zon- en schaduwplekken.'

Houd je hoofd koel: hoe doe je dat?

'Door goed na te denken over de dingen die we doen. Ik vind het belangrijk dat ons team met plezier betekenisvol bezig kan zijn. Dat betekent soms ook: dingen niet doen. Je probeert een cultuur neer te zetten waarin leerkrachten autonomie hebben en verantwoordelijkheid pakken. Tegelijkertijd moet je kijken waar mensen hulp nodig hebben en die hulp ook bieden.

In figuurlijke zin houden we het nu nog aangenaam warm met onze CV. Helaas hebben we inmiddels een energiecontract met schrikbarend hoge kosten. Na de meivakantie staat onze CV daarom niet meer aan. We kijken dan ook naar energiebesparende oplossingen zoals zonnepanelen en airco’s.'

Ervaringen

Gert-Jan vertelt of hij nog ergens tegenaan is gelopen. 'Nee, het Ondersteuningsaanbod is een hele toegankelijke regeling. Het geeft ons de mogelijkheid om net die dingen te doen die je anders niet zou doen. Zo was het bedrag groot genoeg voor de aanschaf van bomen en het materiaal voor de pergola.

De aanvraag is gemakkelijk en verantwoording laagdrempelig. Ik volg soms webinars, maar niet het gehele aanbod van de Gezonde School. Vaak kiezen we toch meer onze eigen dingen die we willen doen.'

Aandacht voor gezondheidsthema's

OBS Het Wooldrik besteed aandacht aan verschillende gezondheidsthema's. 'Voor eten en drinken, maar daar sta ik dubbel in. Broodtrommels controleren we bijvoorbeeld niet. Moeten wij overal wat van vinden? We weten niet altijd waarom ouders bepaalde keuzes maken? Ouders maken in ieder geval geen verkeerde keuzes uit luxe. Ik probeer me continu bewust te zijn van de bubbel waarin we zitten. En die van collega’s en ouders. Wel proberen we als team het goede voorbeeld te geven. Zo is er wekelijks vers fruit voor collega’s.

We hadden altijd twee activiteiten per schooljaar waarbij op school alcohol werd geschonken in het bijzijn van kinderen. Misschien moeten we dit niet meer willen anno 2024. In de MR staat dit onderwerp momenteel op de agenda, daar wordt nog een besluit over genomen.'

OBS Het Wooldrik: een gezonde school?

'We proberen een mini maatschappij te zijn waarin het perspectief van de kinderen erg belangrijk is. Met onze kinderraad maken we leerlingen medeverantwoordelijk voor de gang van zaken. We vinden burgerschap belangrijk en de leerlingen krijgen wekelijks een les Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) aangeboden. Respect hebben voor jezelf en voor je omgeving, daar gaat het om. We proberen ook daarin als team het goede voorbeeld te zijn. Gelukkig merken we over het algemeen een fijne, sociale sfeer op onze school.'

Plannen

Nu de school de stimuleringsbijdrage Jong Leren Eten (JLE) heeft aangevraagd, zijn we benieuwd naar de toekomstplannen. Gert-Jan: 'We willen kinderen kennis laten maken met groenten en fruit. Wat is goed en wat niet. We hebben niet de illusie een groene generatie te krijgen, maar we willen dat kinderen door beelden en voorbeelden kennis opbouwen over hoe het ook zou kunnen. Dat kan door moestuinieren en door lessen te geven. Maar we laten eerst de kinderraad deze vraag voorleggen in de groepen. Dan wordt het ook wat meer van henzelf.'

Ambitie vignet Gezonde School

'Als zo’n vignet uiteindelijk een logisch vervolg is op de manier waarop we bezig zijn, dan hebben wij hier misschien wel ambitie voor,' vertelt Gert-Jan. 'Maar het is zeker geen doel op zich. We willen alleen een Gezonde School vignet als we ook echt op meerdere thema’s structureel gezond bezig zijn.'

Advies aan andere scholen

'Wij zouden andere scholen adviseren om een stimuleringsregeling aan te vragen. Het is een laagdrempelige manier om net iets meer te kunnen doen. Je bouwt een netwerk op. Door het contact met de Gezonde School adviseur blijf ik op de hoogte en weet ik welke kansen ik kan benutten.'

De komende periode

Gert-Jan legt uit waar hij de komende periode op wil inzetten. 'Corona ligt nu echt achter ons. Nu is het moment om plannen te maken over wat wij belangrijk vinden. Wat moeten kinderen echt meekrijgen gedurende de 8 jaar dat ze hier op school zitten? We willen de rugzak van onze leerlingen vullen met kennis, betekenisvolle activiteiten en goede voorbeelden van bijvoorbeeld gezonde voeding.'